Brand in woongebouw Octant te Dordrecht

Afgelopen zaterdag 9 juni is er brand geweest in de meterkast van woongebouw Octant te Dordrecht, een woongebouw van Trivire. We vertellen u kort wat de situatie was en hoe het nu gaat met de bewoners van Octant.

De situatie

Zaterdagochtend 9 juni 2018 ging rond 5.56 uur het ontruimingsalarm van Octant af en vervolgens heeft een van de bewoners 112 gebeld om de hulpdiensten in te schakelen. Inmiddels ontvluchtten veel bewoners van het pand hun woning en stonden buiten op straat. Nadat de hulpdiensten ter plaatse waren, gingen zij op zoek naar de oorzaak van de rookontwikkeling en brandlucht in het gebouw. Omdat niet direct duidelijk was waar de brand zich bevond, heeft de brandweer in zijn zoektocht de deuren van de woningen op de eerste en tweede verdieping moeten forceren. Al snel werd toen duidelijk dat het niet om een woningbrand ging, maar dat de brand zich bevond in de meterkast van het woongebouw Octant. De oorzaak van de brand was kortsluiting in de installatie van Stedin die het woongebouw van elektriciteit voorziet.

De bewoners die hun woning waren ontvlucht en op straat stonden, zijn in de tussentijd opgehaald door een bus en ondergebracht in het Van Der Valk Hotel Dordrecht. Naast vertegenwoordigers van de calamiteitendienst, was hier ook de burgemeester van Dordrecht aanwezig om de mensen op te vangen en te ondersteunen.

Rond 9.30 uur werd duidelijk dat alle bewoners weer terug mochten naar hun woning. Bij aankomst bij Octant heeft de calamiteiten coördinator van Trivire de bewoners opgevangen en te woord gestaan. Hij heeft de bewoners uitgelegd wat de oorzaak was van de brand en wat de bewoners nog konden verwachten. Daarna zijn de meeste bewoners terug gegaan naar hun woningen. De wijkregisseur van Trivire is vervolgens persoonlijk langsgegaan bij alle bewoners van de eerste en tweede verdieping om te vragen hoe het met hen was, welke vragen zij zelf hadden en zij heeft uitgelegd wat er de komende tijd nog gaat gebeuren. Ook heeft Trivire voor een lunch gezorgd in de ontmoetingsruimte van Octant.

Hoe nu verder?                                                        

Inmiddels is de rust weer teruggekeerd in Octant. De rommel die was ontstaan bij het forceren van de deuren is opgeruimd, iedereen is weer voorzien van stroom en ook zijn de deuren van de woningen op de eerste en tweede verdieping weer werkend gemaakt. In de dagen die nu volgen worden alle deuren compleet vernieuwd.

Goede afloop

We vinden het als Trivire ontzettend vervelend wat er in Octant is gebeurd en we begrijpen heel goed dat dit grote indruk heeft gemaakt op de bewoners. Daarom zijn wij de komende tijd ook extra veel aanwezig in het woongebouw om alle vragen te beantwoorden en zorgen van mensen weg te nemen.

Wel kunnen we u laten weten dat er geen slachtoffers zijn gevallen bij de brand. Iedereen is weer gezond thuis en daar zijn wij erg blij om. Dit is mede dankzij de hulpdiensten en de gemeente Dordrecht. Door hun adequate handelen waren de bewoners van Octant zaterdagochtend in goede handen.

Evaluatie

De komende dagen volgt er onderzoek naar hoe de brand in uw woongebouw heeft kunnen ontstaan en gaan we de manier waarop alle betrokken partijen hebben gehandeld tijdens de calamiteit met elkaar evalueren. Op het moment dat er zich een calamiteit voordoet in één van onze woongebouwen, is het aan de regionale hulpdiensten om de eerste hulp te bieden aan de bewoners. Samen met de regionale calamiteitendienst bepalen zij vervolgens of ook de hulp en aanwezigheid van Trivire gewenst is bij de ontstane situatie. In het geval van de brand in Octant is Trivire pas rond 8.00 uur ingeschakeld. Onze opzichter is vervolgens ter plaatse gekomen en toen bleek de situatie toch om meer inzet van Trivire te vragen dan was ingeschat. Met als gevolg dat wij als Trivire snel moesten handelen en wij de bewoners pas laat van dienst konden zijn. De vraag is dus hoe we dit in de toekomst nog beter kunnen doen en daar gaan we met de betrokken partijen over in gesprek.

Vragen?

Heeft u na het lezen van dit bericht nog vragen? Dan kunt u terecht bij onze woordvoerder Daphne de Borst via telefoonnummer 078 633 16 00.