Wanneer ontvang ik bericht over de huurprijsaanpassing?
Algemeen
Ieder jaar sturen wij u voor 1 mei de huurprijsaanpassingsbrief.
Net als andere woningcorporaties past Trivire elk jaar op 1 juli de huurprijs van haar woningen aan. Met de huur die u betaalt, kunnen wij de opgaven waar we als woningcorporatie voor staan betalen. En die opgaven zijn groot. Denk bijvoorbeeld aan het verduurzamen en gasloos maken van onze woningen om zo onze bijdrage te leveren aan de energietransitie. Aan het bouwen van nieuwe woningen, zodat er meer betaalbare woningen komen en we de wooncrisis tegengaan. Aan het op peil brengen en houden van de leefbaarheid in de wijken en buurten waar onze woningen staan. En aan het onderhouden van onze woningen, zodat de kwaliteit van de woningen en uw woongenot goed blijft. Daar is veel geld voor nodig, maar tegelijkertijd vinden wij het ook belangrijk dat wonen betaalbaar blijft voor iedereen. Daarom beperken wij de gemiddelde huurprijsaanpassing en vragen wij voor een groot deel van onze woningen een lager percentage dan de wet toestaat. Ook stijgt de huurprijs voor huurders met een lager inkomen minder dan voor huurders met een hoger inkomen. Dit noemen we een inkomensafhankelijke huurprijsaanpassing. Het huishoudinkomen van 2022 is hierbij bepalend.
Trivire heeft ook dit jaar de jaarlijkse huurprijsaanpassing zorgvuldig afgestemd met de Huurders Participatieraad Trivire (HPT). De HPT heeft een actieve en kritische rol gehad in de gesprekken over de huurprijsaanpassing. Deze gesprekken hebben niet geleid tot een positief advies van de HPT over de jaarlijkse huurprijsaanpassing. Op hun eigen website leest u het volledige advies dat de HPT Trivire heeft gegeven terug.
U ontvang voor 1 mei 2024 een huurprijsaanpassingsbrief van ons waarin beschreven staat wat de huurprijsaanpassing voor u persoonlijk betekent.
Het kan zo zijn dat u recht heeft op een huurverlaging. Hoe dat precies zit, leest u hier.
Bij de brief die u van ons ontvangt is een toelichting bijgevoegd. Hierin vindt u alle informatie over de huurprijsaanpassing 2024. Ook vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden over de huurprijsaanpassing 2024 hier op deze pagina. Heeft u na het lezen van deze brief en de toelichting nog vragen over de huurprijsaanpassing? Of maakt u zich zorgen over het betalen van uw huur? Aarzelt u dan niet en neem contact met ons op. Er staat een speciaal belteam voor u klaar om u te woord te staan. Onze collega’s van het belteam zijn op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur bereikbaar via telefoonnummer 078 633 17 28.
Is de huurprijsaanpassing 2024 volgens u niet correct? Dan kunt u bezwaar maken tegen uw nieuwe huurprijs. Hier leest u meer over hoe en wanneer u bezwaar kunt maken. Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2024 bij ons binnen zijn.
Ieder jaar sturen wij u voor 1 mei de huurprijsaanpassingsbrief.
De huurprijsaanpassing is gebaseerd op het inkomen. De hoogte van het huishoudinkomen van twee jaar terug is bepalend voor het percentage waarmee uw huurprijs per 1 juli in het huidige jaar wordt aangepast.
Trivire vraagt voor huurders van sociale huurwoningen een huishoudverklaring op bij de Belastingdienst. Trivire gebruikt deze gegevens om het percentage vast te stellen.
Trivire mag wettelijk één keer per jaar de huur aanpassen. Peildatum hiervoor is 1 juli. De reden dat Trivire de huur jaarlijks aanpast is om de investeringen die de corporatie jaarlijks doet te kunnen betalen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in nieuwbouw of het energiezuiniger maken van bestaande woningen.
Ieder jaar passen wij de huur op 1 juli aan. Tenzij er in uw huurcontract een andere datum is overeengekomen.
U kunt uw woningwaardering inzien op Mijn Trivire onder 'Mijn contracten'. Als u meer wilt weten over uw woningwaarding kunt u contact opnemen met onze afdeling Huurservice via huurservice@trivire.nl of raadpleeg de website van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl
De regering bepaalt elk jaar de kaders voor de huurprijsaanpassing. Op basis daarvan maakt Trivire keuzes voor de huurprijsaanpassing van al haar woningen. Het percentage waarmee Trivire de huurprijs jaarlijks per 1 juli aanpast, is niet voor iedereen hetzelfde. Ook dit jaar is de huurprijsaanpassing inkomensafhankelijk. Dit betekent dat het inkomen van huurders bepalend is voor de huurprijsaanpassing. We vinden het belangrijk dat de huurprijs van huurders met een lager inkomen minder stijgt dan bij huurders met een hoger inkomen.
Daarnaast houden we rekening met het verschil tussen de huidige huurprijs en de huurprijs die Trivire passend vindt bij de kwaliteit van de woning. Of de woning onderdeel is van een ingrijpend verduurzamingsproject. En hoe energiezuinig de woning nu is. Alle huurders ontvangen een huurprijsaanpassingsbrief waarin het percentage dat voor hen van toepassing vermeld staat.
Ja, u kunt gewoon in uw woning blijven wonen. Dit heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. Als u wilt verhuizen gelden de inkomensregels ook voor u.
Als u het niet eens bent met ons voorstel tot huurprijsaanpassing, dan kunt u bezwaar maken door uiterlijk 1 juli in het huidige jaar een bezwaarschrift bij ons in te dienen. Dit doet u via het bezwaarformulier op onze website www.trivire.nl/huurprijsaanpassing. Wanneer uw bezwaar bij ons binnen is, nemen wij contact met u op om uw bezwaar door te nemen.
Neemt u in dat geval zo snel mogelijk contact op met Trivire. Samen met u bekijken we dan welke maatwerk-mogelijkheden er zijn, die passen bij uw situatie. Soms is het verstandig om op zoek te gaan naar een kleinere of goedkopere woning. Voor sommige huurders is het inkomen niet voldoende om een dure huurwoning te kunnen betalen. Als uw inkomen te laag geworden is en uw huurprijs boven de aftoppingsgrens ligt, kan in sommige situaties tijdelijk verlaagd worden.
Bij technische klachten aan uw woning kunt u een reparatieverzoek indienen. We beoordelen wat er nodig is om de klacht te verhelpen. In de meeste gevallen kan dit met een reparatie. Ook plegen wij groot onderhoud en voeren we woningverbeteringen uit bij renovaties. Als u van mening bent dat uw woning ernstige gebreken heeft en Trivire niet, dan kunt u hulp vragen aan de Huurcommissie. Op de website van de Huurcommissie leest u hoe dit werkt. In de tussentijd betaalt u wel de gewone huurprijs.
Uw nieuwe huurprijs gaat jaarlijks per 1 juli in. U heeft hierover een brief van Trivire ontvangen waarin de nieuwe totale huurprijs staat.
Wij gaan ervan uit dat u deze nieuwe huurprijs maandelijks aan ons betaalt. Als u met automatische incasso betaalt, schrijven wij het bedrag per 1 juli automatisch van uw rekening af. Heeft u uw bank zelf opdracht gegeven om uw huur iedere maand automatisch aan ons over te maken? Dan vragen wij u het maandbedrag zelf aan te passen.