Huurprijsaanpassing 2025

Elk jaar past Trivire op 1 juli de huurprijs van haar woningen aan. Met de huur die u betaalt, kunnen wij de opgaven waar we als woningcorporatie voor staan betalen. En die opgaven zijn groot. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van voldoende nieuwe woningen om zo de woningnood tegen te gaan. Aan het onderhouden, verduurzamen en gasloos maken van onze woningen, zodat ze klaar zijn voor de toekomst. En aan het op peil brengen en houden van de leefbaarheid in de wijken en buurten waar onze woningen staan. Daar is veel geld voor nodig, maar tegelijkertijd vinden wij het ook belangrijk dat wonen betaalbaar blijft voor iedereen. Om die reden voeren we dit jaar dan ook een gematigde huurprijsaanpassing door. Dit betekent dat wij voor een groot deel van onze woningen een lager percentage vragen dan de wet toestaat. Daarnaast stijgt de huurprijs voor huurders met een lager inkomen minder dan voor huurders met een hoger inkomen. Dit noemen we een inkomensafhankelijke huurprijsaanpassing. Het huishoudinkomen van 2023 is hierbij bepalend.

In overleg met Huurders Participatieraad Trivire (HPT)

Trivire heeft de jaarlijkse huuraanpassing 2025 zorgvuldig afgestemd met de Huurders Participatieraad Trivire (HPT). De HPT heeft kritisch meegedacht om de huuraanpassing dit jaar zo beperkt mogelijk te houden. Zij hebben begrip voor het voorstel voor de huuraanpassing 2025 en hebben om die reden dan ook positief geadviseerd. Op hun eigen website leest u het volledige advies dat de HPT Trivire heeft gegeven terug. 

Uw huurprijsaanpassing

U ontvang voor  1 mei 2025 een huurprijsaanpassingsbrief van ons waarin beschreven staat wat de huurprijsaanpassing voor u persoonlijk betekent. 

Vragen?

Bij de brief die u van ons ontvangt is een toelichting bijgevoegd. Hierin vindt u alle informatie over de huurprijsaanpassing 2025. Ook vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden over de huurprijsaanpassing 2025 hier op deze pagina. Heeft u na het lezen van deze brief en de toelichting nog vragen over de huurprijsaanpassing? Of maakt u zich zorgen over het betalen van uw huur? Aarzelt u dan niet en neem contact met ons op.  Onze collega’s van de afdeling Huurservice zijn op werkdagen van 08.30 tot 16.30 uur bereikbaar via telefoonnummer 078 633 16 00 en via e-mailadres huurprijsaanpassing@trivire.nl. Ook kunt u een contactformulier invullen hier op op onze website.

Bezwaar maken

Is de huurprijsaanpassing 2025 volgens u niet correct? Dan kunt u bezwaar maken tegen uw nieuwe huurprijs. Hier leest u meer over hoe en wanneer u bezwaar kunt maken. Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2025 bij ons binnen zijn.

Veel gevraagd over Huurprijsaanpassing 2023

Waarom vraagt Trivire mijn gegevens op bij de Belastingdienst?

Algemeen

De huurprijsaanpassing is gebaseerd op het inkomen. De hoogte van het huishoudinkomen van twee jaar terug is bepalend voor het percentage waarmee uw huurprijs per 1 juli in het huidige jaar wordt aangepast.

Trivire vraagt voor huurders van sociale huurwoningen een huishoudverklaring op bij de Belastingdienst. Trivire gebruikt deze gegevens om het percentage vast te stellen.

Waarom past Trivire ieder jaar op 1 juli mijn huur aan?

Algemeen

Trivire mag wettelijk één keer per jaar de huur aanpassen. Peildatum hiervoor is 1 juli. De reden dat Trivire de huur jaarlijks aanpast is om de investeringen die de corporatie jaarlijks doet te kunnen betalen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in nieuwbouw of het energiezuiniger maken van bestaande woningen. 

Hoe ziet mijn woningwaardering er uit?

Algemeen

U kunt uw woningwaardering inzien op Mijn Trivire onder 'Mijn contracten'. Als u meer wilt weten over uw woningwaarding kunt u contact opnemen met onze afdeling Huurservice via huurprijsaanpassing@trivire.nl of raadpleeg de website van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl

Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens? Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Algemeen

Ja, u kunt gewoon in uw woning blijven wonen. Dit heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. Als u wilt verhuizen gelden de inkomensregels ook voor u.

Ik maak me zorgen of ik de huur wel kan betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neemt u in dat geval zo snel mogelijk contact op met Trivire. Samen met u bekijken we dan welke maatwerk-mogelijkheden er zijn, die passen bij uw situatie. Soms is het verstandig om op zoek te gaan naar een kleinere of goedkopere woning. Voor sommige huurders is het inkomen niet voldoende om een dure huurwoning te kunnen betalen. Als uw inkomen te laag geworden is en uw huurprijs boven de aftoppingsgrens ligt, kan in sommige situaties tijdelijk verlaagd worden.

Kan ik huurverlaging krijgen als ik niet tevreden ben over de kwaliteit van mijn woning?

Algemeen

Bij technische klachten aan uw woning kunt u een reparatieverzoek indienen. We beoordelen wat er nodig is om de klacht te verhelpen. In de meeste gevallen kan dit met een reparatie. Ook plegen wij groot onderhoud en voeren we woningverbeteringen uit bij renovaties. Als u van mening bent dat uw woning ernstige gebreken heeft en Trivire niet, dan kunt u hulp vragen aan de Huurcommissie. Op de website van de Huurcommissie leest u hoe dit werkt. In de tussentijd betaalt u wel de gewone huurprijs.

Wanneer gaat mijn nieuwe huurprijs in?

Algemeen

Uw nieuwe huurprijs gaat jaarlijks per 1 juli in.  U heeft hierover een brief van Trivire ontvangen waarin de nieuwe totale huurprijs staat.

Hoe betaal ik de huurprijs?

Algemeen

Wij gaan ervan uit dat u de huurprijs maandelijks aan ons betaalt. Als u met automatische incasso betaalt, schrijven wij het bedrag per 1 juli automatisch van uw rekening af. Heeft u uw bank zelf opdracht gegeven om uw huur iedere maand automatisch aan ons over te maken? Dan vragen wij u het juiste maandbedrag aan ons over te maken.

Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurprijsaanpassing?

Algemeen

U heeft het recht om bezwaar te maken, door uiterlijk 1 juli 2025 een bezwaarschrift bij ons in te dienen. Omdat er nog veel onduidelijk is rondom de huurprijsbevriezing, kunnen we uw bezwaar nog niet in behandeling nemen. We vragen u dan ook om nog even te wachten met het indienen van een bezwaar, totdat er meer duidelijkheid is.

Waarom heb ik een brief ontvangen met de jaarlijkse huurprijsaanpassing, terwijl de overheid de huurprijs voor 2025 wil bevriezen?

Algemeen

De reden dat u een brief heeft ontvangen met de jaarlijkse huurprijsaanpassing, is omdat er nog geen duidelijkheid is over het definitieve besluit van de regering. Trivire moet de brieven voor de huurprijsaanpassing uiterlijk 1 mei verzonden hebben, omdat de huurverhoging anders geen plaats mag vinden. Mocht het besluit van de regering toch doorgaan, dan ontvangt u een brief van Trivire waarin wij de huurprijsaanpassing 2025 terugdraaien.

Als de huurprijsbevriezing 2025 doorgaat, gaat Trivire dan ook mijn huurprijs bevriezen?

Algemeen

Ja, als dit besluit definitief is, neemt Trivire dit besluit over. U ontvangt hier dan zo spoedig mogelijk apart een brief over.

Krijg ik bericht van Trivire als de huurprijs 2025 bevroren wordt?

Algemeen

Ja, als het besluit voor de huurprijsbevriezing definitief wordt, krijgt u een brief van Trivire. Ook vermelden wij dit dan op onze website en op social media.

Waar kan ik terecht met vragen over de jaarlijkse huurprijsaanpassing?

Algemeen

Via onze website vindt u de meest actuele informatie over de jaarlijkse huurprijsaanpassing. Heeft u nog andere vragen? Dan kunt u bellen met ons KlantContactCentrum via telefoonnummer 078 633 1600.

Wanneer krijg ik bericht van Trivire over de huurprijsbevriezing?

Algemeen

Op dit moment is het nog niet bekend wanneer het besluit over de huurprijsbevriezing 2025 definitief wordt. Daarom kunnen wij nog niet zeggen wanneer u een brief van ons kunt verwachten.

Als de huurbevriezing doorgaat, worden de service- en stookkosten dan ook bevroren?

Algemeen

Nee, als de huurbevriezing doorgaat, dan geldt dit alleen voor de kale huurprijs, niet voor de service- en stookkosten.