Stookkosten

In woongebouwen van Trivire met blokverwarming betaalt u naast de kale huurprijs (of nettohuur) een bedrag voor stookkosten (of verwarmingskosten). Trivire verrekent alle kosten die te maken hebben met de verwarming van deze woningen met de huurders.

Veel gevraagd over Stookkosten

Kan ik mijn voorschot voor de stookkosten verlagen of verhogen?

Ja dat kan. Als u het voorschot van uw stookkosten wilt aanpassen kunt u schriftelijk een verzoek indienen per e-mail aan wonen@trivire.nl of per post aan Trivire, Postbus 8008, 3301 CA Dordrecht. Uw verzoek wordt beoordeeld door de afdeling Servicekosten. U ontvangt dan van hen of het verzoek akkoord is en per welke datum het bedrag wordt aangepast in uw huur.

Hoeveel stookkosten betaal ik?

Het voorschot stookkosten vindt u op de laatste afrekening of in de huurspecificatie van de huurverhoging. De werkelijke kosten rekenen wij een maal per jaar met u af.

Mijn voorschotbedrag is veranderd. Moet ik nog iets doen?

Als het voorschotbedrag verandert, verandert daarmee het huurbedrag dat u elke maand moet betalen aan Trivire.

Betaalt u via een automatische incasso of via een betaallink? U hoeft niets te doen. Wij passen het huurbedrag aan.

Maakt u gebruik van een periodieke overschrijving? Geef uw bank opdracht het maandelijkse huurbedrag te veranderen.

Wordt uw huur via bemiddeling van de instantie betaald? Informeer de instantie zo spoedig mogelijk over het nieuwe bedrag.

Als u huurtoeslag ontvangt moet u uw nieuwe huurprijs doorgeven aan de Belastingdienst.

Hoe wordt het nieuwe voorschotbedrag voor de stookkosten en servicekosten bepaald?

Elk jaar bepalen we wat het nieuwe voorschotbedrag voor de stook- en servicekosten wordt. Dat doen we op basis van de werkelijke kosten van de afgelopen periode. De huurder kan ook een verzoek indienen tot het wijzigen van het voorschot stookkosten of servicekosten. U kunt het verzoek om uw voorschot voor de stookosten te wijzigen sturen naar: servicekosten@trivire.nl.

Ik ga verhuizen. Wanneer ontvang ik de afrekening stookkosten?

Als u bent verhuisd, ontvangt u van ons na uw verhuizing nog een afrekening stookkosten. Die ontvangt u meestal niet direct. Het kan zelfs voor komen dat u de afrekening pas bijna een jaar later ontvangt. Dit komt doordat Trivire de stookkosten maar een keer per jaar afrekent, steeds in dezelfde periode van het jaar.

Wat is de Warmtewet?

De Warmtewet zegt dat u vanaf 1 januari 2014 niet meer betaalt voor het gasverbruik, maar voor de afgenomen warmte. Die warmte wordt berekend in gigajoules (GJ). Daarnaast krijgt u een vast bedrag berekend voor vastrecht. Vastrecht is een vergoeding voor een gedeelte van het beheer van de installatie en de transportkosten. Dat kunt u vergelijken met een soort huurprijs, die dus los staat van het feitelijk warmtegebruik. De bemetering zit niet in het vastrecht. Hiervoor wordt een apart meettarief in rekening gebracht. U leest er meer over in de veel gestelde vragen warmtewet.

Ik heb storing gehad met mijn blokverwarming, krijg ik nu compensatie?

Dit hangt er van af hoe lang de storing aan de collectieve verwarmingsinstallatie heeft geduurd. De eerste vier uur na het melden van de storing door een huurder aan Trivire, is er geen recht op compensatie. Als de storing langer heeft geduurd dan vier uur hang het af van een aantal voorwaarden - zoals de buitentemperatuur - of u recht heeft op compensatie. Deze kunt u vinden in de algemene leveringsvoorwaarden warmtelevering artikel 5. U kunt uw aanvraag tot compensatie richten aan de opzichter.

Ik heb meters op mijn radiatoren voor mijn stookkosten. Hoe lezen jullie die uit?

Die meters worden op afstand uitgelezen. U hoeft daar zelf niets voor te doen.

Ik heb blokverwarming. Hoe werken de meters op mijn radiatoren?

In de folder van Techem leest u hier meer over.

Ik heb blokverwarming. Wanneer gaat deze omhoog?

De blokverwarming gaat automatisch omhoog, zodra de buitentemperatuur overdag onder de 15 graden is.