Veel gestelde vragen datalek
Wat is een datalek?
Er is sprake van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van mensen die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben.
Welke persoonsgegevens zijn gevoelig voor een datalek?
Alle persoonlijke gegevens die ergens staan opgeslagen zijn gevoelig om gelekt te worden. Dat kan dus gaan om Naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, BSN nummer, paspoortnummer, wachtwoorden, bankgegevens, inkomensgegevens, zorg/gezondheidsgegevens, verzekeringsgegevens, digID gegevens. Trivire slaat alleen gegevens van huurders op die nodig zijn voor onze dienstverlening aan hen. In onze Privacyverklaring staat welke gegevens wij opslaan.
Belangrijk om te benadrukken: Bij Trivire weten we nog niet of er bij de aanval gegevens (of delen ervan) zijn ingezien of opgeslagen.
Welke gegevens legt Trivire van huurders vast?
Wij leggen alleen gegevens vast die nodig zijn voor de uitvoering van onze dienstverlening. Als een huurder wil weten welke gegevens wij van hen persoonlijk hebben opgeslagen, kunnen zij op grond van de wet (AVG) een inzageverzoek doen. Lees er meer over op de pagina over Recht van betrokkene.
Wat staat er in de privacyverklaring van Trivire?
In de Privacyverklaring staat onder andere welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe en waarom we dat doen. Ook staan hierin afspraken over hoe lang we persoonlijke gegevens bewaren en met wie we de gegevens delen. Lees hier onze Privacyverklaring.
Wat doet Trivire om mijn gegevens te beschermen?
Trivire gaat zorgvuldig met de gegevens om. Wij houden ons aan de regels van de AVG en gebruiken gegevens van huurders alleen als het echt nodig is voor onze dienstverlening aan hen.
Zijn mijn gegevens veilig bij Trivire?
Ja! Uw gegevens zijn in principe veilig. Wij stellen hoge eisen aan de beveiliging van onze ICT-systemen.
Wat doet Trivire bij een datalek?
Als er sprake is van een datalek bij Trivire, doen wij hiervan altijd aangifte bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook informeren wij de mensen van wie de gegevens zijn gelekt. Wij vertellen hen om welke gegevens het gaat.
Kan Trivire een datalek voorkomen?
Wij werken volgens de regels van de AVG en gaan zorgvuldig om met gegevens van huurders om. Ook stellen wij hoge eisen aan de beveiliging van onze systemen. Helaas kunnen wij daarmee niet altijd een datalek voorkomen.
Ik heb een bericht gekregen dat er een mogelijk datalek is, wat moet ik doen?
U hoeft niets te doen. Wel raden we aan om goed op te letten of ontvangen mails, SMS en/of telefoongesprekken wel echt zijn.
Welke gegevens zijn gelekt?
Daar kunnen wij nog niks over zeggen. Dat wordt momenteel onderzocht. Wel hebben we direct actie ondernomen om de systemen en gegevens veilig te stellen en het mogelijke datalek te beperken.
Er is sprake van een mogelijk datalek. Moet ik mij als huurder zorgen maken?
Er is niet direct reden tot zorg. Wel raden we aan om goed op te letten of ontvangen mails, SMS en/of telefoongesprekken wel echt zijn.
Moet ik mijn wachtwoord aanpassen?
Trivire slaat géén wachtwoorden van u op. Maar het is altijd verstandig om een aantal keer per jaar uw wachtwoorden zelf aan te passen.
Ik denk dat ik slachtoffer ben van internetfraude. Wat moet ik doen?
Heb je valse mail of een vals telefoontje ontvangen en per ongeluk op een link geklikt? Of heb je aan de telefoon informatie gegeven zoals bijvoorbeeld je pincode, wachtwoord en/of BSN nummer? Dan ben je mogelijk slachtoffer van internetfraude. Meld dit altijd direct bij de fraudehelpdesk! Telefoon: 088 - 7867372 website: www.fraudehelpdesk.nl Bekijk hier tips bij een datalek.