De huur opzeggen

Als u gaat verhuizen, moet u minimaal 1 maand van te voren de huur van uw woning opzeggen. De huur van een garage, parkeerplaats of berging opzeggen gaat op een andere manier dan het opzeggen van de huur van uw woning. In de folder 'De huur opzeggen: hoe werkt het? leest u hier meer over.

Veel gevraagd over De huur opzeggen

Een familielid is overleden en de huur van zijn/haar woning moet worden opgezegd. Hoe doe ik dat?

Gecondoleerd met uw verlies. In het geval van overlijden van de huurder moeten de nabestaanden een kopie van de overlijdensakte en de contactgegevens met de huuropzegging meesturen. U kunt de woning ook digitaal opzeggen met het online huuropzeggingsformulier. U kunt het formulier ook downloaden en met de aangegeven documenten opsturen naar: Trivire, Postbus 8008, 3301 CA Dordrecht.

Wanneer uw partner is overleden, is het vaak mogelijk om in de woning te blijven wonen.

Ik wil mijn huur opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn is minimaal 1 maand. Die maand gaat in op de datum waarop wij de opzegging ontvangen. Is dat in een weekend of feestdag, dan gaan we uit van de eerstvolgende werkdag. U ontvangt van ons een ontvangstbevestiging van uw huuropzegging. Daarin staat de einddatum van uw huurovereenkomst. Dit is ook de laatste dag waarvoor u huur betaalt. Heeft u ons een machtiging gegeven voor automatische incasso? Dan zetten wij die stop. Daar hoeft u niets voor te doen.

Als u de huur langer van te voren op wilt zeggen, kan dat natuurlijk ook. Trivire heeft dan ook meer tijd om een nieuwe huurder voor uw woning te vinden en dit is gunstig als u bijvoorbeeld laminaat of meubels ter overname aan wilt bieden aan de nieuwe huurder. De huur opzeggen kan via het formulier Huur opzeggen.

De opzegtermijn van bedrijfsruimtes is anders. Daar leest u meer over op http://www.trivire.nl/ik-zoek/bedrijfsruimte/een-bedrijfsruimte-huren/.  

Per welke datum kan ik mijn huur opzeggen?

U kunt elke dag van de maand de huur opzeggen. De opzegtermijn is één maand en de laatste huurdag moet een werkdag zijn. Als u bijvoorbeeld op 13 juli opzegt, dan is de einddatum 12 augustus. Valt uw gekozen datum in het weekend of op een feestdag? Kies dan de eerste werkdag na die datum. Er zijn situaties waarbij de opzegtermijn anders is, bijvoorbeeld na een woningruil of bij een bedrijfsruimte. De opzegtermijn staat altijd in de huurovereenkomst.

Hoe moet ik mijn woning achterlaten?

U laat de woning leeg en schoon achter en de tuin moet netjes zijn. De werkzaamheden die vermeld staan op het inspectierapport van de voorinspectie moeten klaar zijn.

Wat is een eindafrekening?

Wij maken een eindafrekening op als u verhuisd bent. Op de eindafrekening staat of u teveel betaalde huur terugkrijgt en of u nog huur en/of kosten voor schade of werkzaamheden moet betalen. Betaalde u stook- en of servicekosten in de huur? Die eindafrekening volgt later.

Hoe kan ik spullen in mijn woning ter overname aanbieden bij een huuropzegging?

Als bekend is wie de nieuwe huurder is, dan kunt u vragen of hij zaken van u wilt overnemen. De nieuwe huurder beslist of hij dit wil. De afspraken hierover zijn een zaak tussen u en de nieuwe huurder. Wel hebben wij een overnameovereenkomst voor u, waarop u de gemaakte afspraken kunt vastleggen. Wij vragen u om drie exemplaren van deze overnameovereenkomst te tekenen. Eén voor uzelf, één voor de nieuwe huurder en één voor Trivire. U kunt het bij de eindopname aan de opzichter geven.</p>

Ik ben vergeten de meterstanden op te schrijven. Hebben jullie die voor mij?

Ja, u kunt de meterstanden terugvinden op het formulier van de eindinspectie. Die heeft u van de opzichter gekregen bij het inleveren van de sleutels of via de e-mail ontvangen. Kunt u het formulier niet vinden? Bel dan met ons via telefoonnummer 078 633 16 00.

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Eén van ons wil in de woning blijven wonen. Wat moeten we doen?

Staat de huurovereenkomst op beide namen en heeft u een geregistreerd partnerschap of een gerechtelijke uitspraak van de rechtbank bij echtscheiding? Dan heeft u wettelijk gezien beide recht op de woning. U bepaalt samen wie in de woning blijft wonen. Daarna is het belangrijk dat u deze wijziging aan ons doorgeeft. Dit doet u via het online huuropzeggingsformulier. Gebruikt u liever een papieren versie? Download dan het huuropzeggingsformulier en print deze zelf uit. Uw opzegging kunt u versturen naar: Trivire, Postbus 8008, 3301 CA Dordrecht. U kunt uw opzegging ook persoonlijk afgeven bij ons kantoor aan de Callistolaan 2 in Dordrecht.

Kan ik de huuropzegging annuleren?

Het is in de meeste gevallen mogelijk om uw opzegging te annuleren. Dit moet u dan wel zo snel mogelijk schriftelijk melden bij Trivire. Uw annulering kunt u sturen naar:

Trivire

Postbus 8008

3301 CA Dordrecht

U kunt uw opzegging ook persoonlijk afgeven bij ons kantoor aan de Callistolaan 2 in Dordrecht.

Ik heb mijn huur opgezegd en er ontbreken sleutels. Wat nu?

De kosten van de ontbrekende sleutels brengen wij u in rekening. U ziet deze op de eindafrekening.

Wanneer komen de nieuwe huurders kijken?

Trivire geeft - met uw toestemming - uw telefoonnummer aan kandidaat-huurders zodat zij zelf met u een afspraak met u kunnen maken voor het bezichtigen van de woning. Maak bij zo'n eerste bezoek nog geen afspraak over eventuele overname. Het is op dat moment nog niet zeker of de kijker de woning echt gaat huren, want de kandidaat-huurder heeft nog een intakegesprek bij ons op kantoor. Wilt u weten of de nieuwe huurder al bekend is? Neemt u dan op werkdagen tussen 8:30 uur en 12:30 uur contact op met de verhuurmakelaar via telefoonnummer 078 633 16 00.

Ik kan niet aanwezig zijn bij de voorinspectie / eindinspectie. Wat kan ik doen?

U kunt iemand anders vragen namens u bij de inspectie aanwezig te zijn. In dat geval kunt een e-mail schrijven waarin u toestemming geeft aan iemand anders om de inspectie namens u te doen. Tijdens de inspectie laat uw waarnemer de e-mail aan de opzichter zien. Ook moet hij/zij zich legitimeren. Kan er echt niemand aanwezig zijn? Belt u dan met Trivire via telefoonnummer 078 633 16 00.

De huurder van een woning is overleden. Geldt er een andere opzegtermijn voor de huur van de woning?

Nee. Ook bij het overlijden van de huurder hanteren wij een opzegtermijn van minimaal 1 maand.

Kan iemand anders mijn huur opzeggen?

Nee, alleen de huurder die op de huurovereenkomst staat kan de huur opzeggen. Is er een medehuurder? Dan moet u beiden tekenen voor de opzegging.

Ik heb de huur opgezegd. Kan ik de einddatum nog veranderen?

Een huuropzegging is definitief, maar mocht u meer tijd nodig hebben, dan kunt u een schriftelijk verzoek indienen bij de afdeling Verhuur. U stuurt de aanvraag voor huurverlenging naar:

Trivire

Postbus 8008

3301 CA Dordrecht

U kunt uw opzegging ook mailen naar wonen@trivire.nl of persoonlijk afgeven bij ons hoofdkantoor aan de Callistolaan 2 in Dordrecht.

Ik ga verhuizen, moet ik mijn milieu- of afvalpas in de woning achterlaten?

Ja, de pas moet u in de woning achterlaten voor de nieuwe huurder.

Wanneer worden de inspecties ingepland? En moet mijn woning dan leeg zijn?

In overleg met u maken wij een afspraak voor een voorinspectie en een eindinspectie) met onze opzichter. De woning hoeft dan nog niet leeg te zijn. De opzichter loopt met u de woning door en u hoort dan wat u nog aan de woning moet repareren/veranderen, voordat de huurovereenkomst afloopt. Hier wordt een rapport van gemaakt. U kunt ervoor kiezen om Trivire eventuele werkzaamheden die nodig zijn voor u uit te laten voeren. In dat geval kunt u in het rapport terugvinden hoeveel u dat gaat kosten. Bij de eindinspectie levert u de sleutels in en moet de woning dus leeg zijn.

Mijn partner is overleden. We zijn niet gehuwd. Ik wil graag in de woning blijven wonen. Wat kan ik doen?

Gecondoleerd met het verlies van uw partner. Als u een duurzame gemeenschappelijke relatie met de overledene had, dan kunt u mogelijk hoofdhuurder worden. U kunt Trivire een e-mail sturen met dit verzoek, samen met de kopie akte van overlijden. Als wij de woning op uw naam zetten, krijgt u hiervan een bevestiging. Als er nog andere gegevens wijzigen, zoals een rekeningnummer of betaalwijze, kunnen wij dit op verzoek ook voor u wijzigen. Geeft u dit dan in uw e-mail aan. Deze brief kunt u sturen naar wonen@trivire.nl.

Ik heb de huur opgezegd en nu gaan jullie een voorinspectie doen. Wat is dat?

Tijdens een voorinspectie loopt de opzichter samen met u door de woning. Hij vertelt wat kan blijven zitten en wat u eventueel moet aanpassen, verwijderen of repareren. Als u de huur online heeft opgezegd, heeft u direct een afspraak gemaakt voor een voorinspectie. Als dit niet het geval is, ontvangt u binnen 2 werkdagen een bevestiging van de voorinspectie. In deze bevestiging leest u ook waar de opzichter bij de voorinspectie op let en wat er na de voorinspectie gaat gebeuren.

Wat gebeurt er als ik mijn garage/parkeerplaats heb opgezegd?

U krijgt van ons een bevestigingsbrief. De sleutels van een parkeerplaats kunnen in onze woonwinkel ingeleverd worden. Bij een garage wordt er in overleg met u een afspraak gemaakt voor het inleveren van de sleutels in de garage. Hierbij geldt ook een opzegtermijn van 1 maand en de laatste huurdag moet een werkdag zijn. Als u bijvoorbeeld op 13 juli opzegt, dan is de einddatum 13 augustus. Valt uw gekozen datum in het weekend of op een feestdag? Kies dan de eerste werkdag na die datum.

Ik heb de huur opgezegd. Ik kan de sleutels niet op tijd inleveren. Wat nu?

We rekenen er op dat u op de afgesproken dag de sleutels inlevert. Wij maken afspraken met nieuwe huurders en die willen we nakomen. Lukt het u door omstandigheden toch niet dan kunt u de huur schriftelijk verlengen. Dit doet u door een brief te schrijven met daarin vermeld om welk adres het gaat en de nieuwe einddatum. U kunt deze brief opsturen naar Trivire, Postbus 8008, 3301 CA te Dordrecht.

Wanneer komt de eindafrekening servicekosten en/ of stookkosten bij overlijden?

Na het beëindigen van het huurcontract door overlijden ontvangt u de stookkostenafrekening binnen drie maanden.

Mijn partner is opgenomen in een zorgcentrum en komt niet meer terug. Kan de huurovereenkomst op mijn naam gezet worden?

Wij kunnen de huurovereenkomst op uw naam zetten als u gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft. Is dat niet het geval? Dan stellen wij als voorwaarde dat u minimaal 2 jaar een duurzaam gemeenschappelijke huishouding voerde.


U kunt een e-mail naar wonen@trivire.nl om ons te laten weten dat u de huurovereenkomst op uw naam wilt laten zetten. Voeg hierbij een verklaring van het zorgcentrum van uw partner.

Welke werkzaamheden moet ik nog uitvoeren voordat ik de sleutels in moet leveren?

Als u uw huur online heeft opgezegd, heeft u zelf een afspraak voor een vooropname met onze opzichter ingepland. De woning hoeft dan nog niet leeg te zijn. De opzichter loopt met u de woning door en u hoort dan wat u nog aan de woning moet repareren/veranderen, voordat het huurcontract afloopt. Hier wordt een rapport van gemaakt. U kunt ervoor kiezen om Trivire deze eventuele werkzaamheden voor u uit te laten uitvoeren. In dat geval kunt u in het rapport terugvinden hoeveel u dat gaat kosten.

Ik wil niet dat er andere mensen in de woning komen kijken terwijl wij aan het verhuizen zijn. Kunt u daar rekening mee houden?

Kandidaathuurders moeten uw huurwoning kunnen bekijken. Trivire geeft hen alleen met uw toestemming uw telefoonnummer, zodat zij zelf een afspraak met u kunnen maken. Geeft u geen toestemming om uw telefoonnummer te delen met de kandidaathuurders? Dan nemen wij zelf contact met u op om een afspraak te maken voor een bezichtiging.

Kan ik bij inspectie ook al opgeven wat ik over wil laten nemen?

Als bekend is wie de nieuwe huurder wordt, dan kunt u vragen of hij zaken van u wilt overnemen. De nieuwe huurder beslist of hij dit wil. De afspraken hierover zijn een zaak tussen u en de nieuwe huurder. Wel hebben wij een overnameovereenkomst voor u, waarop u de gemaakte afspraken kunt vastleggen. Wij vragen u om drie exemplaren van deze overnameovereenkomst te tekenen. Eén voor uzelf, één voor de nieuwe huurder en één voor Trivire. U kunt het bij de eindopname aan de opzichter geven.

Ik heb mijn woning aangepast, krijg ik daar een vergoeding voor bij huuropzegging? Zo ja, hoe hoog is die vergoeding?

Vergoedingen voor aanpassingen zijn niet vanzelfsprekend. U kunt dit bespreken met de opzichter tijdens de vooropname. Als bekend is wie de nieuwe huurder wordt, dan kunt u ook vragen of hij zaken van u wilt overnemen. De nieuwe huurder beslist of hij dit wil. De afspraken hierover zijn een zaak tussen u en de nieuwe huurder. Wel hebben wij een overnameovereenkomst voor u, waarop u de gemaakte afspraken kunt vastleggen. Wij vragen u om drie exemplaren van deze overnameovereenkomst te tekenen. Eén voor uzelf, één voor de nieuwe huurder en één voor Trivire. U kunt het bij de eindopname aan de opzichter geven.

Onze huurovereenkomst staat op 2 namen. Hoe regel ik dat de huurovereenkomst op 1 naam komt te staan?

U heeft hier te maken met een éénzijdige huuropzegging. Dit doet u via het online huuropzeggingsformulier. Hierin moet u duidelijk aangeven wie de achterblijvende huurder is. Gebruikt u liever een papieren versie? Download dan het huuropzeggingsformulier en print deze zelf uit. Uw opzegging kunt u versturen naar: Trivire, Postbus 8008, 3301 CA Dordrecht. U kunt uw opzegging ook persoonlijk afgeven bij ons kantoor aan de Callistolaan 2 in Dordrecht.

U hoort binnen 14 dagen of wij uw opzegging goedkeuren. Keuren wij uw opzegging goed? Dan ontvangt u hier een schriftelijke bevestiging van en passen wij de huurovereenkomst aan. De datum van ontvangstbevestiging  met  daarin vermeld de goedkeuring, is tevens de laatste huurdag.

Als wij uw opzegging niet goedkeuren, dan ontvangt u van ons een schriftelijke afwijzing met daarin de reden van de afwijzing vermeldt.

Hoeveel maanden van te voren kan ik de huur opzeggen?

Wij hanteren hier maximaal 3 maanden voor.

De opzichter is geweest en ik was niet thuis, wat nu?

Als u niet thuis bent tijdens de afspraak, laat de opzichter hiervan een bericht achter. Neem op werkdagen tussen 8:30 uur en 16:30 uur contact op met Trivire via telefoonnummer 078 633 16 00 om een nieuwe afspraak te maken.

Wanneer krijg ik een bevestiging van de huuropzegging?

U ontvangt direct bevestiging van de huuropzegging via e-mail. Bij overhandiging aan de balie krijgt u deze meteen mee.

Ik ga verhuizen. Mag iemand anders namens mij de inspecties in mijn woning doen?

U kunt iemand anders vragen namens u bij de inspectie aanwezig te zijn. In dat geval kunt een e-mail sturen naar wonen@trivire.nl, waarin u toestemming geeft aan iemand anders om de inspectie namens u te doen. Tijdens de inspectie laat uw waarnemer de e-mail aan de opzichter zien ter controle. Ook moet hij/zij zich legitimeren. Kan er echt niemand aanwezig zijn? Belt u dan met Trivire via telefoonnummer 078 633 16 00